Dış Gebelik Nedir?

Dış gebelik döllenen yumurtanın rahim dışında bir yere yerleşmesi ile gerçekleşen gebeliğe verilen addır. Dış gebelik çok riskli bir durum olup yumurtalıklara ve yumurtalık kanallarına zarar vermektedir. Dış gebelikte hamilelik ve doğum gerçekleşmesi mümkün değildir. Rahime ulaşamayan döllenmiş yumurta, yaşanan sıkıntı yüzünden rahime ilerleyemez dışarda bir yerde büyümeye başlarsa; fallop tüplerinin patlamasına neden olur. Bu da yumurta kanallarının yırtılmasına, iç kanamaya neden olabilir ve hastanın ölümüyle sonuçlanabilir.

Dış gebeliğin gerçekleşmesine neden olan faktörler;

Tüp tedavisi dediğimiz doğurganlık tedavileri,

Daha önce yaşanan dış gebelik.

Genetik durumlar,

Karın ve rahim bölgesinde gerçekleştirilmiş ameliyatlar,

Tüp bebeklerindeki başarısız bağlantılar,

35-40 yaşlarından sonra hamile kalınması,

Yapılan kürtaj sayısının fazla olması,

Sigara tüketimi,

Doğurganlık ilaçlarının kullanımı,

Dış gebelik, Türkiyede çok sık görülmemekle birlikte, doğum kontrol hapı kullanan kadınlarda, kullanmayanlara göre daha fazla; sigara içen kadınlarda içmeyenlere göre daha fazla olduğu da görülmüştür. Her 100 hamileden 2’sinde dış gebelik görülmektedir.

Genelde regl (adet) gecikmesi , karın ağrısı ya da vajinal kanama şikayetleri ile gelen hastaların olduğunu belirten Dr. Alev Özdemir Karabağ, dış gebelik şikayeti ile gelen hastalara müdahalenin öneminin, hayati olduğunu vurguluyor.

Dış gebeliğin bilinen yaygın tedavisi, döllenen yumurtanın alınması ile gerçekleştirilir. Eğer dış gebelikte erken teşhis yapılmış ise ilaçla tedavi edilebilir. Daha ileri durumlarda “Laparoskopik Cerrahi( Minimal İnvaziv Cerrahi )” adı verilen yöntem ile müdahele edilebilir. Ancak yumurtalıkların yırtılması ya da büyük zarar görmesi durumlarda ameliyat zorunludur.

Dış gebeliğin çok tehlikeli bir durum olduğu bilinmelidir. Eğer tedavi edilmezse iç kanama yaşanabilir ve bu durum hastanın hayatını kaybetmesine neden olabilir. Bu yüzden gebelik şüphesinin olduğu durumlarda mutlaka ultrasyon kontrolü ile gebeliğin durumunun takip edilmesi ve dış gebelik durumu olması halinde, en kısa sürede müdahele edilerek olası riskleri en aza ingirmek amaçlanmalıdır. Konuyla ilgili merak ettiğiniz sorularınız için Dr. Alev Özdemir Karabağ ile iletişim kurabilirsiniz.