Sancılı Adet Görme

Sancılı adet görme (dismenore) yaklaşık her 10 kadından 1’inde ortaya çıkarak günlük yaşamı olumsuz etkilemektedir. Adet dönemini konforlu geçirmek için ilaç alımından, sağlıklı beslenmeye, kıyafet seçiminden egzersiz planlamasına kadar pek çok önemli noktaya dikkat edilmesi gerekir.

SANCI YUMURTLAMANIN GERÇEKLEŞTİĞİNİ GÖSTERİR

Kas dokusundan oluşmuş bir yapı olan rahim, kanama sırasında adet kanamasının çok aşırı olmaması ve kan kaybının kısıtlanması için bir miktar kasılır ve bu kasılmalar kişilerde ağrı hissi oluşturur. Ancak bu kasılmaların şiddeti bazı kadınlarda çok fazla olabilmektedir. Rahimde bölgesel olarak salgılanan ve bu kasılmaları sağlayan bazı maddeler (prostaglandinler) bulunmaktadır. Özellikle adet döneminin ilk gününde bu maddelerin aşırı miktarda salgılanması, kadınlarda bölgesel olarak ağrıya yol açmaktadır. İlk gün çok şiddetli olan bu ağrılar, ilerleyen günlerde giderek azalmakta ve daha önceki adet döneminde yumurtlamanın gerçekleştiğini göstermektedir.

İLAÇ KULLANIMI

Adet sancısının tedavisinde genellikle ağrı kesiciler kullanılmaktadır. Bu ilaçlar prostaglandin seviyelerini etkilediği için ağrıyı azaltmaktadır. Kullanılan ağrı kesiciler ile kanama da bir miktar azalır fakat bunun hiçbir zararı yoktur. Kadınların ağrıyı yaşamak yerine ilaç kullanmaları önerilmektedir. Ağrı kesici kullanırken mutlaka doktor önerisi ile ilaç alınmalıdır. Arkadaş ve tanıdık tavsiyesi ile ilaç almak vücutta istenmeyen etkilere neden olabilir. Ayrıca hastanın kanaması çoksa, miyomları varsa ve ağrı kesicilere yanıt vermeyen veya sınırlı yanıt veren çok şiddetli adet sancıları hissediyorsa bu hastalarda tedavi olarak hormonlu spiral veya doğum kontrol hapı kullanımı düşünülebilir. Magnezyum, omega 3 gibi bazı eser element ve besin takviyelerinden de yarar görülebilmektedir.

JİNEKOLOJİK MUAYENEYİ AKSATMAYIN

Şiddetli adet sancılarında, jinekolojik muayene yapılması mutlaka önerilmektedir. Yapılacak jinekolojik değerlendirmeyle adet ağrısına yol açabilecek altta yatan başka rahatsızlıklar varsa bunların tespit edilmesi sağlanır. Hastanın detaylı olarak muayene edilmesiyle, herhangi bir kist, enfeksiyon vb. durumunun olup olmadığı anlaşılır. Açıklanamayan şiddetli ağrıları olan hastalarda hiçbir şekilde çözüm bulunamadıysa batın içi ve pelvik organların laparoskopik yöntemle incelenmesi yoluna gidilebilir.