Ağrısız ve Radyasyonsuz Rahim Filmi (HysteroFoamSonography-HyFoSy)

İnfertilite (kısırlık) teşhis ve tedavilerinde, yumurtlama ve sperm durumlarının incelenmesi ile birlikte yapılması gereken olmazsa olmaz bir inceleme, kadında fallop tüplerinin değerlendirilmesidir. Bu incelemenin temel olarak iki yolu bulunmaktadır. Bunlardan birincisi ve tubal değerlendirmedeki ilk yöntem olarak kabul edilebilecek olanı HSG yani bilinen adıyla ilaçlı rahim filmidir. HSG yöntemi bir röntgen masasında yapılan hazırlıktan sonra vajinal yoldan rahim içine kontrast madde verilmesi ve bu kontrast maddenin tüplerden geçişinin görüntülenerek röntgen filmlerinin çekilmesi esasına dayanır. Bu yöntemde tüplerin durumu hakkında çok kıymetli bilgiler sağlanmakla birlikte, işlem sırasında -herkeste aynı şiddette olmasa da- bazen anestezi gerektirebilecek derecede ağrı hissedilmesi ve radyasyon maruziyeti olması gibi bazı zorluklar mevcuttur.

Tubal görüntülemedeki daha yeni ve bu handikapları ortadan kaldıran ikinci yöntem ise HyFoSy (HysteroFoamSonography) yöntemidir. Türkiye’de bu yöntemin uygulanmasında ExEm® köpük kit kullanılmakta ve kit içinde yer alan hidroksietilseluloz ve gliserol içeren jel dolu şırınga, su dolu şırınga ile karıştırılarak ultrasonda görüntü oluşturan köpük formu meydana getirilmektedir. Daha sonra bu köpüklü sıvı rahim ağzından ağrısız bir şekilde verilmekte ve sıvının geçişi ultrason ile incelenerek tespit edilmektedir. İşlem sırasında ultrasonda rahim iç boşluğu ve fallop tüpleri parlak şekilde görülür ve tüp boyunca köpüğün akışı takip edilir. Bu yöntemin avantajları hastane gerekliliği duyulmaksızın ofis ortamında yapılabilmesi, X ışını yani radyasyon maruziyeti olmaması, hemen hiç ağrı duyulmaması ve bütün bu nedenlerle de gerek hasta ve gerekse de doktor açısından daha kolay ve konforlu bir uygulama olmasıdır. İşlemden sonra yatış gerekmeyip hasta günlük hayatına devam edebilmektedir.

Benzer gönderiler